Pan's Labyrinth-recension

Okej en snabb recension på Pan's labyrinth. Vet inte riktigt hur den ska börja, filmen förvånade mig mer än roade mig (tyvärr). Kan ha berott på att jag fick en titt kopia o inte hade någon beskrivning på filmen.

Vi kan börja med titeln som va grovt vilseledande, som säkert 98% av alla som ser titeln kommer anta så kommer ni alla även få fel. Ni kommer anta att filmen har ngt att göra med Peter Pan. Eller hur?
Nej om jag säger att den engelska titeln är "the fauns labyrinth" så kanske fler hänger med. Pan är ett annat ord för faun o i svenskan har man alltså valt att översätta till det lite mer vilseledande ordet (eller väldigt smarta kanske för attt locka folk att se filmen).

Det är en äventyrsfilm o språket är på spanska. Filmen är väldigt spännande men jag rekommenderar inte att du ser rullen med ditt barn då många scener är väldigt grova och blodiga.
Den utspelar sig under det spanska inbördeskriget. Ofelia flyttar med sin mor Carmen till dennes nya man i ett område i skogen. Där börjar märkliga saker ske redan från början vilket leder henne in i en labyrint. Flickan måste utföra en massa handlingar för att bevisa sig vara en prinsessa från länge länge sedan.

Det kan man väl säga är grundhandlingen. Men filmen pendlar mycket med det spanska inbördeskrigs handlings dramat, dramat inom familjen, svek, goda hjärtan o en smula magi. Äventyrsfilm för vuxna på sätt o vis.

Skulle inte direkt kalla filmen dålig, men väldigt speciell. Inte vad man förväntat sig, inte riktigt vad man vill ha men ändå något utöver det vanliga.

På grund av en ändå gripande handlig o bra scenkostymer etc. så får filmen

J J J J J

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Den lät invecklat men intressant. FIlmer som är oväntade är alltid extra roliga =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback